Vakantie Dominicaanse Republiek met jonge kinderen

Jaren geleden toen ik nog als stewardess de wereld over vloog was de Dominicaanse Republiek een van mijn favoriete bestemmingen. Het begon al als we op het vliegveld van Punta Cana landen. Als passagier stap je zo het vliegtuig uit en binnen 5 minuten loop je het halfopen vliegveld binnen, compleet met rieten puntdak alsof het een resort is terwijl er een cool briesje door heen waait. De mensen zijn aardig en super relaxt en je zit direct in de vakantie mood. Welkom op de Dominicaanse Republiek!

Ik heb altijd gezegd dat ik nog een keer terug wil komen, alleen dan samen met mijn gezinnetje. Mijn lieve vriendin Linda ging mij al voor, door deze zomer samen met haar man en 3 jonge kinderen twee weken naar de Dominicaanse Republiek af te reizen. Het werd uiteindelijk een vakantie om nooit meer te vergeten en als je haar reisverslag leest en bijbehorende foto’s ziet dan snap ik ook wel dat ze heimwee kreeg bij thuiskomst naar dit tropische en prachtige eiland in de Caribbean.

Louis, Luca en Dante in de Dominicaanse Republiek

“Aanvankelijk zouden we aan het begin van de schoolvakantie naar Sardinië op vakantie gaan, maar manlief brak een week voor vertrek zijn sleutelbeen met mountainbiken. We moesten dus even omschakelen en beslissen waar we over een aantal weken naar toe zouden gaan. De wat actievere vakantie richting Sardinië zou niet lukken.

Al heel snel waren we erover uit dat het de Dominicaanse Republiek moest worden. Geen straf natuurlijk! Dit was een bestemming waar we het al vaker over hadden gehad en we zagen een super relaxte, luxe en zonovergoten vakantie wel zitten.

Linda op het strand van Punta Cana

Last-minute vakantie Dominicaanse Republiek

Gelukkig was er zo kort, namelijk 4 weken voor vertrek, nog plek in het vliegtuig én nog plek in het hotel welke we al een tijdje in gedachten hadden voor als we naar de Dominicaanse zouden gaan. We hadden nog tijd genoeg om bij de GGD onze (herhaling) vaccinatie’s af te halen en met onze nog geldige paspoorten in de pocket kon het aftellen (opnieuw) beginnen.

Wij vlogen ditmaal vanaf Düsseldorf wat voor ons ideaal is aangezien we aan de Duitse grens wonen en dit maar 1,5 uur rijden is. Van te voren hebben we de i-pads van de kids volgegooid met films en series welke ze leuk vinden. Dit was een slimme keuze aangezien ze in de Duitse vliegtuigen geen Nederlands gesproken films hebben. De kinderen hebben zich geen moment verveeld tijdens de 9 uur durende vlucht.

Aangekomen in het paradijs, Punta Cana

Vliegen naar de Dominicaanse Republiek

Wij vlogen met Eurowings en eerlijk de service aan boord is een stuk minder dan bijvoorbeeld met TUIFly of KLM waar we al vaker intercontinentale vluchten mee hebben gevlogen. Maar heej, who cares….over een paar uur liggen we op een paradijselijk strand, we hadden het slechter kunnen treffen!

Zodra je het vliegtuig uitstapt voel en hoor je direct dat je in de Caribbean bent. Het is er tropisch warm het hele jaar door, wat te zien is aan de luchthaven die deels in de open lucht is gebouwd. Op de achtergrond klinkt gezellige salsa/merengue muziek. Whoop whoop de vakantie begint!

Vanaf de luchthaven is het nog ongeveer 40 minuten rijden naar de plaats Punta Cana. Punta Cana staat bekend om haar mooie witte stranden en diepblauwe zee. Je vind er de meest exclusieve resorts waarbij je aan luxe niks te kort komt.

Het strand van RIU Palace, Punta Cana

Punta Cana, het mooiste strand van de Dominicaanse Republiek

Punta Cana ligt in het oosten van de Dominicaanse republiek grenzend aan de Atlantische oceaan. Het voordeel van het Punta Cana strand is dat er een groot rif in zee ligt wat de golven grotendeels breekt. Hierdoor is de zee vrij rustig en dus heel begaanbaar voor kinderen.

Als we aankomen bij ons hotel Riu Palace Punta Cana kijken we onze ogen uit, het lijkt wel een paleis! Aangezien wij voor een all-inclusive hotel hebben gekozen was een 5-sterren hotel een pré voor ons. Omdat alle maaltijden en dranken erbij inzitten moeten die ook echt goed zijn. Ook mag je dan verwachten dat de schoonmaak en hygiëne goed is. En daarbij gunnen we onszelf ook wel wat luxe tijdens de vakantie.

Riu Palace Punta Cana

5 sterren resort RIU Palace, Punta Cana

Via een tip van vrienden en goede eerdere opgedane ervaringen met Riu zijn we op Riu Palace Punta Cana gekomen. Het hotel heeft veel faciliteiten en is ruim opgezet maar niet te groot dat je erin verdwaald. Het hotel heeft een buffetrestaurant en 5 a la carte restaurants, meerdere barren waaronder een koffiebar en beachbar, 3 zwembaden en voor de liefhebbers animatie.

s’Avonds is er altijd een leuke familieshow en een live-band en gaan bij de meeste gasten de voetjes van de vloer. Goed om te weten is dat de maaltijden prima waren, maar niet culinair hoogstaand zoals we bij andere RIU Hotels gewend zijn.

Voorkant Riu Palace, Punta Cana

Tijdsverschil Dominicaanse Republiek

Onze jongens hebben best wel last van het tijdverschil, namelijk 6 uur vroeger dan in Nederland, en moeten de eerste dagen nog even in het nieuwe ritme komen. Alle ingrediënten voor relaxen tot de max zijn aanwezig, tropisch klimaat en de locals die super vrolijk, behulpzaam en een “no stress” mentaliteit hebben.

Wij zijn meer van de zee dan de zwembaden en vertoeven dus veel op het strand. We zwemmen uren in de lauwwarme Oceaan. We bouwen zandkastelen, spelen met de golven in de branding, lezen een boek en drinken een lekkere cocktail op zijn tijd.

Op de stranden zijn geen parasols want er groeien ontzettend veel palmbomen. Dit is niet alleen een mooi aangezicht maar vinden op deze manier ook een prettige schaduw. Ondanks dat er bediening is op het strand vinden de boys het leuk om op eigen houtje hun favoriete cocktail “batido de coco no alcohol” bij de beachbar te bestellen.

Verse kokosnoot drinken, Louis & Luca, Punta Cana strand

Het strand van Punta Cana

Op de stranden worden leuke spullen verkocht door de locals zoals sieraden, sigaren, hoeden of een verse kokosnoot. Bij het Riu strand is maar 1 partij die op het strand mag verkopen dus we worden niet overspoeld door opdringerig verkopers.

Na een aantal dagen vinden we het wel tijd voor een excursie. Zon, zee en strand vinden we hartstikke fijn hoor, maar we genieten er ook van, naast alleen het strand, verder wat van het land te zien. Het liefst huren we altijd een auto zodat we op eigen gemak de omgeving kunnen ontdekken. Een auto huren werd ons sterk afgeraden dus hebben we een excursie geboekt via onze touroperator.

Excursies Dominicaanse Republiek met kinderen

1. Montana Redonda gebergte

s’Ochtends worden we om 07.00 uur opgehaald met de bus om allereerst naar het Montana Redonda gebergte te gaan. We gaan met een safari truck naar de top van de berg wat een nogal een spannend en zenuwslopende tripje is.

Safari truck richting Montana Redonda

Eenmaal boven aangekomen konden we het adrenalineniveau nog iets op krikken door op een schommel te zwaaien boven op de berg. Moeders durfde het aan maar onze 3 over enthousiaste boys hebben we maar niet laten schommelen, want ik zag het al voor me dat ze van de berg af zouden stuiteren.

Schommellen Montana Redonda

Het uitzicht boven is er adembenemend mooi en vanaf hier kun je pas echt goed zien hoe groen het eiland is. Na het bezoek aan het Montana del Ronda gaan we naar een haventje waar onze speedboot klaar ligt om naar Bacardi eiland te varen.

Uitzicht Montana Redonda

2. Bacardi eiland

We hadden verwacht een spierwit “bounty” achting strand aan te treffen, maar dit was helaas een dikke tegenvaller. Het strand van Punta Cana was mooier. Ook werden we overspoeld door opdringerige verkopers en de lunch die er klaar stond hebben we maar overgeslagen, want die zag er niet zo fris uit. Gelukkig werden we na 2 uur alweer opgehaald met de speedboot om onze reis voort te zetten naar nationaal park Los Haitises.

Luca, op het strand Bacardi eiland

3. Nationaal Park Los Haitises

Aangekomen in het nationaal park bezoeken we eerst een grot die ooit werd bewoond door Taino indianen. Met een zaklamp op zak en een gids mee, krijgen we de nog overgebleven muurschilderingen te zien. Vooral de jongens vonden dit een spannende en interessante beleving.

We varen verder met de boot door de prachtige mangroves en zien de meest bijzondere vogels. In de bergwand spotten we zelfs een slang en niet zo’n kleintje ook. Vanaf het park is het ongeveer nog 2 uur rijden met de bus naar het hotel.

Nationaal Park Los Haitises

Mangroves, Nationaal Park Los Haitises

Bevolking Dominicaanse Republiek

Onderweg krijgen we een goed beeld van hoe de mensen wonen. De bevolking is over het algemeen arm en we zien dorpen met hele krottenwijken. Ondanks de armoede krijgen we niet de indruk dat de mensen ongelukkig zijn, ze zijn vriendelijk, vrolijk en altijd in voor een gezellig praatje. Kinderen krijgen alle aandacht en onze blonde twins worden altijd even door de haren gestreken door de Dominicaanse vrouwen.

In de grotere plaatsen is het een drukte met scooters, brommers en motoren. In de boerendorpen is het vervoersmiddel daar en tegen paard of ezel. Verder zie je in het landschap veel cacao, ananas, mango en koffiebonen plantages.

Verrassing op de hotelkamer

Eenmaal terug op de hotelkamer na onze excursie is deze helemaal versierd met roze ballonnen en ligt er een fles wijn namens het hotel op ons bed want het is mijn verjaardag! Mijn mannen hadden stiekem een diner op het strand geregeld. Wat een verrassing!

Als enige hadden we een romantisch bedekte tafel op het strand omringd door fakkels. Met onze voetjes in het zand aten we verse kreeft en mama en papa dronken lekkere champagne.

Surprise dinner, RIU Palace

Zonsondergang Dominicaanse Republiek

Richting het einde van onze tweede en laatste week op de Dominicaanse willen we nog graag een excursie doen. Na onze tegenvaller met Bacardi eiland doen we eerst zelf even goed wat speurwerk online naar een eiland waarbij we hopelijk wel het gevoel gaan krijgen op een bounty eiland te verblijven. Zo komen we op het eiland Isla Catalina…

Zee van Isla Catalina

4. Must see: Isla Catalina

s’ Ochtends worden we opgehaald met de bus en rijden we naar de haven aan het Caribische kant van het eiland. De ene kant van het eiland, waaronder Punta Cana ligt aan de Atlantische Oceaan en de andere kant aan de Caribische Zee.

In de haven krijgen we onze duikbrillen, snorkels en flippers en varen we met een catamaran eerst naar een plek in de buurt van Isla Catalina. Daar midden op zee gaan we snorkelen. Gelukkig hebben onze jongens dit vaker gedaan dus we hoefden niet eerst te oefenen. Op deze plek is een koraalmuur en zien we de meest gekleurde visjes.

Snorkelen op Isla Catalina

Na een uurtje varen we verder naar het eiland. De Caribische zee is nog blauwer en helderde dan de Atlantische Oceaan. Via een kleine houten steiger stappen we als eerste gasten het eiland op. En wat zijn we allemaal enthousiast en blij want het lijkt wel een paradijs op aarde 🙂

Isla Catalina heeft aan de ene kant een groene steile rotswand en aan de andere kant een mega rustig, wit zandstrand. Alle gekleurde vlinders die er rond dwarrelen maakt het droomplaatje compleet. De zee is er zo rustig dat we meters ver de zee in kunnen zwemmen en ondanks de diepte nog steeds de bodem kunnen zien door het heldere water. Niks geen drukte, niks geen opdringerige verkopers en niks geen massa toerisme.

Op het strand van Isla Catalina

Terwijl de mannen nog een keer gaan snorkelen bij de bergwand laat moeders zich heerlijk masseren in een open hutje aan het strand. Helemaal lekker losjes loop ik terug naar onze plek en op dat moment komt de oudste vol enthousiasme op me af rennen want ze hebben tijdens het snorkelen een zeeschildpad gespot.

We zonnen en zwemmen er vooral veel op af. Aan het einde van de middag moeten we helaas weer terug met Catamaran, we hadden ons hier nog wel een paar daagjes vermaakt hoor. Op de catamaran zien we het eiland steeds kleiner worden en komen we tot de conclusie dat dit een dag met een gouden randje was.

Aanlegsteiger Ista Catalina

Waarom op vakantie naar de Dominicaanse Republiek?

Nog 2 dagen chillen op het strand en dan is het tijd om weer naar Nederland te gaan. Gaan we nog weer terug komen in de Dominicaanse Republiek? Vast en zeker ooit, maar de komende jaren gaan we hopelijk nog eerst andere mooie plekjes op de wereld ontdekken.

Onze conclusie van het eiland? De Dominicaanse Republiek heeft voor iedereen wat wils! Wij hebben ons met ons gezin geen moment onveilig gevoeld. Of je nu de luxepoes uithangt in een resort, wilt worden weggeblazen door de prachtige natuur of avontuur zoekt in de tal aangeboden watersporten, de Dominicaanse Republiek heeft het allemaal te bieden!”